آمازون ، اپل یا گوگل

آمازون ، اپل یا گوگل… به راستی کدام یک بزرگترند؟

آمازون ، اپل یا گوگل… به راستی کدام یک بزرگترند؟

آمازون ، اپل ، گوگل و فیسبوک در 10 سال اخیر جمعا 2,000 میلیارد دلار به ارزش بازار خود افزوده‌اند… (معادل اقتصاد هند)
این حجم بی‌سابقه تمرکز ثروت، باعث نگرانی بسیاری از تلیل گران شده است. این 4 غول ، نه تنها بقیه شرکتهای حوزه تکنولوژی را تهدید میکنند ، بلکه برای کل جامعه آمریکا هم نگران کننده‌ هستند.

از بین این 4 شرکت از شرکت های بزرگ تکنولوژی ، آمازون از همه خطرناک تر است… جف بزوس روی سه خواسته اصلی مشتری (قیمت ، راحتی ، تنوع) دست گذاشته و در حال قبضه کردن کل اقتصاد است.

آمازون…

درحالی که گوگل ، پیشتاز جستجوی در اینترنت است ، اما آمازون پیشتاز در جستجوی کالاهاست. آمازون جستجوگری ست که بجای جستجو از میان کل فضای اینترنت ، تنها به انبار فروش خودش وصل است.

آمازون و نوآوری در سخت افزار

اپل سالها پرچمدار نوآوری سخت‌افزاری بود ، اما آمازون ، با دستیار خانگی اکو (الکسا) ، بازار بزرگ بعدی -جستجوگر یا دستیار صوتی در منزل- را هم با نوآوری هدف قرار داده است.

 

آمازون در تکنولوژی پردازش ابری

سریع‌ترین رشد در حوزه های مختلف تکنولوژی ، در زمینه پردازش ابری میباشد ،  که IBM , مایکروسافت و گوگل بازیگران بزرگی‌ در آن هستند ، اما بازهم بازیگر غالب در این حوزه نیز ، کسی نیست جز آمازون.

 

آمازون و خوار و بار فروشی!

بازار 612 میلیارد دلاری خوار و بار فروشی آمریکا هم با ورود آمازون و خریدن Whole Foods آشفته شده است.

ده سال پیش ، فارغ‌التحصیلان نخبه کسب و کار ، جذب American Express و بانک‌های سرمایه‌گذاری می‌شدند ، ولی حالا شرایط فرق کرده. حالا نخبه‌ها ، جذب هوای بارانی و قهوۀ الکی گرانِ سیاتل می‌شوند و دوست دارند برای آمازون کار کنند.

 

مسیر و فلسفه آمازون

آمازون ، تمرکز بر « ایده » را ، جایگزین « سودآوری » کرده ؛ و این باعث شده ، در حالی که عموماً در نقطه سر به سر (یکسان بودنِ سود و ضرر) قرار دارد ، اما سهامداران قیمت سهام هایشان را بالاتر می‌برند.

وال مارت ، از سال 2008 تاکنون ، 64 میلیارد دلار مالیات پرداخته است. در حالی که آمازون فقط 1.4 میلیارد دلار مالیات پرداخته است (چیزی در حدود 2% از مالیات والمارت) و این بدین خاطر است که در ترازهای مالی خود همواره در نقطه سر به سر قرار دارد و سودی نشان نمی‌دهد.

اما وقتی از جنبۀ دیگری به این معادلات نگاه میکنیم ، میبینیم که آمازون ، فقط در دوسالِ گذشته ، چیزی معادل 220 میلیارد دلار به ارزش بازارش اضافه کرده (چون سهامش گران شده) ، که این عدد معادلِ « کل ارزش والمارت » است.به این ترتیب آمازون پانصد میلیارد دلار ارزش دارد و به پنجمین شرکت ثروتمند دنیا تبدیل شده بدون اینکه عملاً مالیاتی بپردازد.

 

و امّا… اثر مالیاتی و اجتماعی آمازون

شرکت‌های بزرگ دیگر به طور میانگین 24% از درآمد خود را مالیات می‌پردازند ، درحالی که آمازون همۀ مزایا را یکجا از آن خود کرده. بدون مشارکتی در هزینه‌های عمومی جامعه ، آمازون سالی 20 میلیارد دلار به حجم کسب و کارش اضافه میکند و چون بهره‌وری بسیار بالایی دارد ، با تعداد کارمندانی معادل نصفِ کارمندان بقیه خرده‌فروشان ، به اندازه آنان و یا حتی بیش از آنان ، تراکنش ایجاد میکند.

توسعه آمازون هر سال ، به قیمت بیکار شدن ده‌ها هزار کارگر صندوق دخل ، تاجر و بیزینس من ایجاد می‌شود. جف بزوس از برقراری نظام حقوق تضمینی فراگیر توسط دولت حمایت می‌کند که در ظاهر ایده‌ای مترقی برای رفاه اجتماعی ست امّا واقعیتی تلخ را در خود نهفته دارد. یعنی موفق‌ترین کارآفرین خلاق دنیا ، معتقد است که بخش خصوصی -از جمله آمازون- از تامین رکنِ اساسی هویت آمریکایی (یعنی ایجاد مشاغل خوب) ناتوان است یا نمیخواهد آن را انجام دهد…

بازنشر از وحید آنلاین ؛ با دخل و تصرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *