تاریخچه ای متفاوت از دیجی کالا

تاریخچه ای متفاوت از دیجی کالا ؛ از یک وبسایت کوچک 10 نفره ، تا بزرگترین خرده فروشی و همچنین مرکز پردازش سفارش در خاورمیانه

تاریخچه ای متفاوت از دیجی کالا ؛ از یک وبسایت کوچک 10 نفره ، تا بزرگترین خرده فروشی و همچنین مرکز پردازش سفارش در خاورمیانه

بدون تردید ، دیجی کالا بزرگترین خرده فروشی آنلاین در ایران است. ایده راه اندازی این وبسایت ، بعد از اتفاق بسیار معروفی که برای برادران محمدی در خرید دوربین عکاسی افتاد شکل گرفت. گرچه این وبسایت ، ایده گرفته شده از وبسایت معروف آمازون است ، اما شجاعت ، و تاب آوری و ریسک پذیری راه اندازی آن ، قطعا کار بسیار بزرگی بود که باعث شده تا در حال حاضر ، دیجی کالا ، بزرگترین کسب و کار آنلاین کشور باشد. شجاعت ، تاب آوری و ریسک پذیری که شاید بسیاری از ما ، از داشتنِ آن صحبت به میان آوریم و برادران محمدی را به علت داشتن شانس ، موفق بدانیم و یا حتی آن ها را به کپی کاری متهم کنیم ، اما قطعِ به یقین ، این شجاعت و تاب آوری را در مواقع مشابه به کار نبریم و از تلاش کردن دست کشیده و به فکر کاری  راحت تر باشیم !

از تمجید که بگذریم ، در این مطلب قصد داریم تا به بهانه معرفی بزرگترین مرکز پردازش سفارش در خاورمیانه توسط دیجی کالا ، با نگاهی نو ، تاریخچه ای متفاوت از دیجی کالا را ارائه دهیم تا به سبک گروه آریانا پارسیان (ارائه ای متفاوت از تکنولوژی) ، به این سوال پاسخ دهیم که واقعا این کسب و کار 11 ساله ، چه پیچ و خمی را گذرانده تا بدین جا رسیده؟

انبار دیجی کالا
انبار دیجی کالا

 

تاریخچه ای متفاوت از دیجی کالا

تولد

همانطور که حتما بسیاری از مخاطبان این مطلب میدانند ، ایده اول راه اندازی دیجی کالا پس از یک خرید ناموفق دوربین عکاسی توسط برادران محمدی شکل گرفت. در سال 1383 ، سعید و حمید ، برای خرید دوربین عکاسی به بازار کامپیوتر تهران مراجعه کرده بودند ، که پس از خرید دوربین ، متوجه نقض ناپیدای آن شدند. و تصمیم گرفتند فروشگاه آنلاینی راه اندازی کنند که علاوه بر فروش قطعات مطمئن و سالم دیجیتال ، نقد و بررسی دقیقی هم از آن محصول ارائه دهد.  بدین ترتیب ، وبسایت دیجی کالا ، در سال 1385 ، و تنها با 7 کارمند (و یا به روایتی 5 کارمند!) ، راه اندازی شد.

 

 

جان تازه

بین سال های 1385 تا 1391 ، دیجی کالا بسیاری از مسیر پیشرفت و ترقی خود را طی کرد. گرچه مسائلی مانند فراگیر نبودن اینترنت پرسرعت در کشور ، عدم وجود بستر اینترنت پرسرعت ثابت و همراه (3G و 4G) و… ، مانع پیشرفت فزاینده برای دیجی کالا شده بود ، اما این برند ، در همین شرایط نامناسب تکنولوژیک کشور و البته شرایط اقتصادی نامناسب آن روزها (که بسیاری عامل عدم موفقیتمان را به آن نسبت میدهیم!) ، توانست به بزرگترین برند دیجیتال کشور تبدیل شود. و البته در ابتدای دهه نود ، و سال های 90 و 91 ، سرعت پیشرفت این مجموعه به طور قابل ملاحظه ای کُند شد.

در سال 1391 ، یکی از شرکت های سرمایه گذاری معروف کشور به اسم سرآوا پارس ، که بخشی از مالکیت آن در اختیار شرکتی سوئدی ست ، اقدام به خرید بخشی از سهان دیجی کالا کرد. این امر ، تحولی نوین در پیشرفت دیجی کالا بود و مسیر دیجی کالا برای پیشرفت ، بهبود یافت.

تا آن زمان ، دیجی کالا در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین فروشگاه کالای دیجیتال بود ، اما پس از آن ، تصمیم گرفته شد تا دیجی کالا ، بزرگترین فروشگاه دیجیتال کالا شود.

این تصمیم ، که از اولین اثرات شرکت سرمایه گذاری سرآوا پارس بود ، بصورت رسمی در سال ۱۳۹۳ به وقوع پیوست.

 

 

سال 95 ؛ سال تصمیم های سرنوشت ساز

در ابتدای سال ۱۳۹۵ ، برای اولین بار ، دیجی کالا در معرض حسابرسی اداره مالیات (برای سال مالی ۹۴) قرار گرفت. تا قبل از آن ، دیجی کالا تحت حمایت قانون معافیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی ، معاف از مالیات بود. اما از آن سال ، این قانون برداشته شد و دیجی کالا به عنوان بزرگترین کسب و کار اینترنتی ایران ، موظف به پرداخت مالیات شد.

همزمان با این اتفاق ، دیجی کالا در این سال دو تصمیم استراتژیک دیگر هم گرفت. اولی راه اندازی ساب برند خود در حوزه مد و پوشاک با نام دیجی استایل بود ، که با توجه به قدرت برگرفته شده از دیجی کالا ، به سرعت گوی سبقت را از پیشروان مد و پوشاک آنلاین و رقیبان خود نظیر شیکسون ، مدیسه و… را ربود.

تصمیم استراتژیک دیگر دیجی کالا ، اضافه کردن سبک مارکت پلیس (Market Place) به کسب و کار خود بود. مارکت پلیس ، نوعی از تامین کالاست که در آن تولیدکنندگان ، واردکنندگان و یا فروشندگان محصولات مختلف ، مستقیما محصولات خود را در رقابت با دیگر تامین کنندگان (و البته خود دیجی کالا) به فروش میرسانند. فروشگاه های اینترنتی بزرگ در دنیا نظیر ebay و آمازون ، از این سبک برای تامین کالاهای خود استفاده میکنند و در ایران هم تا قبل از این ، بامیلو بزرگترین فروشگاه مارکت پلیس ایران بود ، اما دیجی کالا ، در این امر هم به سبک خود عمل کرد و به سرعت گوی سبقت به لحاظ کیفیت را از رقیب خود ربود. در ابتدای امر ، یعنی در میانه های سال 95 ، دیجی کالا فقط با یک انبار بصورت مشترک برای واحد تأمین (خرید و موجود کردن) و واحد مارکت پلیس فعالیت میکرد ، اما در ابتدای سال 96 ، دیجی کالا یک مرکز پردازش مناسب ویژه واحد مارکت پلیس در شهرک دانش تهران ، به همراه دو انبار دیگر در سطح شهر ، راه اندازی نمود. دیجی کالا بصورت رسمی ، در مهرماه 1396 ، از مرکز پردازش دانش به عنوان بزرگترین مرکز پردازش خاورمیانه نام برد. همچنین به همین منظور ، پنلی به نام پنل سلرسنتر دیجی کالا راه اندازی کرد تا تأمین کنندگان مستقیماً به فروش محصولات خود بپردازند.

 

 

دیجی کالا در آینده

از آنجا که دنبال کردن اخبار تصمیمات استراتژیک کمپانی های حوزه تکنولوژی درباره فعالیت های آینده شان برای علاقه مندان به تکنولوژی جذاب است ، دنبال کردن اخبار بزرگترین کمپانی تکنولوژی وطنی نیز بسیار جذاب است. دیجی کالا برای آینده کوتاه مدت خود ، عنوان کرده برنامه فروش در خاورمیانه را در سر میپروراند که قطعا در این راه باید با کمپانی های بزرگی همچون سوق و آمازون رقابت کند. همچنین ، دیجیکالا قصد دارد تا با شروع رسمی فعالیت خود بصورت مارکت پلیس در ایران ، تحولی بزرگ در فروش آنلاین کشور پدید آورد که قطعا این امر نیز چالش های بسیاری خواهد داشت.

 

پی نوشت : بسیاری از مطالب گفته شده در مطلب تاریخچه ای متفاوت از دیجی کالا ، حاصل مشاهدات عینی و همکاری نزدیک گروه آریانا پارسیان با این مجموعه می باشد.

یک دیدگاه در “تاریخچه ای متفاوت از دیجی کالا ؛ از یک وبسایت کوچک 10 نفره ، تا بزرگترین خرده فروشی و همچنین مرکز پردازش سفارش در خاورمیانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *